پژوهشگران ميراث‌فرهنگي منتخب سيزدهمين دوره معرفي پژوهشهاي برتر استان


یزدفردا "مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد از انتخاب دو پژوهشگر برتر در سيزدهمين دوره معرفي پژوهش‌هاي برتر فرهنگي و هنري استان به مناسبت مراسم ساليانه بزرگداشت پژوهش خبر داد.

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومي  "بهرام رضايي"، با بيان اين مطلب افزود: محمد حسين صالحي كارشناس صنايع‌دستي با طرح "خاستگاه سياوش" به عنوان پژوهشگر برتر استان انتخاب شد.

وي اضافه کرد: همچنين طرح پژوهشي صديقه رمضانخاني کارشناس مردم شناسي با عنوان "فرهنگ کار از ديدگاه نوجوانان ديروز و امروز" حائز رتبه برتر شد.

اين مقام مسئول گفت: هرساله به دليل اهميت و جايگاه پژوهش هفته‌اي به اين نام (هفته پژوهش) به منظور فراهم آوردن فرصتي مناسب براي تقدير از مقام پژوهش، پژوهشگران و معرفي آثار برجسته و برتر تحقيقي نامگذاري مي‌شود.

"رضايي" برگزاري اين گونه برنامه‌ها را يادآور تمامي تلاش‌ها و مجاهدت محققاني دانست که در طول تاريخ به انديشيدن مبتني بر خردورزي باور داشته و فرآيند پژوهش را يافتن پاسخ به سوالات مطروحه در ذهن يا کليد حل مشکلات و تبيين علل بروز مسائل و ارائه راهکارها مي‌دانند.

در ادامه "صالحي" با بيان اينکه تهيه طرح پژوهشي خاستگاه سياوش به مدت يک سال و نيم به طول انجاميد، افزود: در اين طرح داستان "گذر سياوش از آتش" كه در شاهنامه فردوسي آمده، مورد بررسي قرار گرفته است.

به گفته اين كارشناس، بسياري از تاريخ نگاران قرن سوم، چهارم و پنجم در کتاب‌هاي حدود العالم، المسالک و الممالک محل گذر سياوش از آتش را در ابرکوه (ابر قو) مي‌دانند.

وي با بيان اينکه در بررسي‌هاي انجام داده شده بيش از چهل عنوان كتاب از اين واقعه خبر داده‌اند، افزود: 13 عنوان در طرح حاضر بصورت كامل مورد بررسي قرار گرفته و اين امر نشان مي‌دهد كه شايد هدف فردوسي در سرايش شاهنامه روايت تاريخ بوده باشد.

"صالحي" اظهار داشت: در بررسي ميداني انجام شده حتي به مناطق جديدي چون کلات کوه(سيه کوه)، سپيد کوه، کاسه رود و سه دخمه مربوط به سه شاهزاده دست يافتيم كه دلالت بر صحت حتمي اين رويداد تاريخي است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا